Isnin, 9 September 2013

emergency


#flashback


Hari ahad bersamaan 2 jun 2013...bermulanya detik kami menjadi ibu dan abi... "lepas isya' kita gerak balik putrajaya" abi dah inform awal² suruh siap²... gerak balik slepas mkn pukul 8 mlm... dari siang lg perut aku x berapa sedap..."myb salah mkn kot dekat kenduri kawen siang td"...rasa nk membuang x boleh...tp dlm ati skit pon x terfikir yg aku akn bersalin...

selesai salam bersalaman...kami pun mulakan perjalan ke putrajaya...x smpai 10 minit dlm perjalanan...sdg asyik bercerita tiba² terasa air keluar mencurah²... ehh...terkencing ke? "pusss" ...keluar lg air tu... terus tringat...klu air tu x berbau...itulah air ketuban...dok cium x bau apa²... dgn pantas abi U turn terus ke hospital...dlm perjalanan abi telefon mak dan mentua...

smpai jer kat hospital aku dibawa dekat pendaftaran bersalin... macam² ditanya...walhal 'buku merah' ada dekat tgn misi tu...aku masih kekal tersenyum padahal dlm ati tu dah mula nk mrh...air masih lg kluar...disuruh salin baju pink..kepit pad (tuala wanita) menggigil² waktu tu...tapi sakit x kunjung tiba...xrasa contraction... dlm setengah jam doc panggil sruh baring...dorang cek air tu air ktuban or air kencing... :P

sah!! air ketuban...aku beritahu yg baby aku breech...doc tnyer lagi..kaki or punggung baby kat bawah?? rasa² nya aku kene jawab mcm mana?? scan la doc...scan la...aiiihh... ok lame lepas tu doc scan..sah..anak aku mmg songsang... dorang psngkan CTG dekat perut..nk pantau jantung baby...

myb aku dilupakan seketika oleh mereka...sbb waktu tu 'pertukaran shift'... dan masa tu ada sorang nurse perasan yg jantung ank aku semakin lemah...sekejap tu penuh org depan mata aku...masa tu aku xingt apa²...cuma aku rasa bnda ni mcm tiba² berlaku...doc tnyer last meal pukul berapa?? aku jwb pukul 8 mlm...waktu tu jam pukul 10.00 mlm...yg mrh aku bkn doc tp nurse... bebel² sbb aku bru mkn...hello??aku x tau pun yg aku kene beranak mlm ni...aiiihhh...

aku ditolak ke bilik pembedahan...abi pesan baca doa nabi yunus...baca 3 Qul...selawat bnyk² sepanjang perjalanan...ms tu aku terfikir...andai kata aku x sedar smpai esok...berilah aku lihat wajah ank aku buat kali terakhir...masa tu takutttt sngt...ader juga terselit perasaan happy...xsbr nk tgk wajah ank aku...

seblm masuk tu doc pakar bedah brief skit psl ubat bius...dsbbkan aku 'baru' mkn ada sdikit risiko slepas pmbedahan myb aku akn lumpuh separuh badan...aiiihhh ms tu x ingt ape dah...dok terpk boleh bangun ke aku pas ni...tawakal je ms tu...

setle sume...doc bg bius separuh bdn 2x cucuk x masuk² dan akhirnya mula la bedah mmbedah...mask oxygen dorang bekalkan kat aku saiz bdk kecik mmg rimas rsnyer...kejap² mntk nurse btulkan...pastu...dengar bunyi "tupp" x lame pas tu dgr sore bdk menangis..tp sekejap..x spt bdk lain...hati dok bertanya...ank aku ke tu?? then nurse bwk.."ni ank awk" mata hawa besar...ibu sempat bg kiss skit... Alhamdulillah...segalanya dimudahkan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan