Isnin, 3 Ogos 2015

HB analysis

30 Julai 2015

hari ini, ibu checkup di KK mcm biasa.... minggu ni kandungan ibu dah masuk 31 minggu 5 hari... nurse check ibu mcm biasa...HB naik skit dari 2 minggu lepas... dari 9.8 ke 10.2... hehe... ok la tu kan...dari turun lagi, aiiihhh...

cuma bezanya, kali ni ibu ader consult dgn doc berkaitan dgn HB analysis ibu...result dah dapat...ibu buat ujian darah pada 13hb mei... now baru dapat result... katanya ujian darah di hantar ke KL...sebab tu, resultnya lambat skit dapat...

dari result darah tu... dorang dapati ibu HBE trait (heterozygous HbE). doc bitau ibu adalah Beta Thalassaemia Trait ...cuma ibu adalah pembawa thalassaemia.... suggestion doc adalah buat family screening... means abi kene buat jugak ujian darah, untuk memastikan bahawa abi bukan pembawa thalassaemia ... doc juga beritahu bahawa biasanya HBE trait adalah masalah genetik...mungkin perkahwinan campur (kebiasaannya)... biasanya darah melayu dan cina...moyang ibu cina...patut la wan pun selalu ckp dengan ibu...ms wan mengandung pun HB wan pon rendah...so, x yah la risau...inshaAllah semuanya ok... bukan wan je tau...wan ateh pun sama... so dorang selalu bg semangat dekat ibu, makan je mcm biasa...jgn pk sangat...cuma now ibu harap abi bukan pembawa thalassaemia macam ibu ...kesian dekat adik nanti...hurmmm


Apa itu Thalassaemia?
Thalassaemia adalah suatu penyakit genetik (yang diwarisi) yang melibatkan darah. Ada pelbagai jenis Thalassaemia, ada yang ringan, dan ada yang serius dan boleh membahayakan nyawa. Sesetengah orang yang menghidapi thalassaemia yang ‘ringan’, seperti ‘Beta Thalassaemia Trait’, tidak mengalami apa-apa kesan dan tidak memerlukan rawatan, manakala orang yang menghidapi penyakit yang serius, seperti ‘Beta Thalassaemia Major’, memerlukan rawatan sepanjang hayat, dan transfusi darah yang kerap.
Apa yang menyebabkan Thalassaemia?
globin chain
Darah kita mengandungi haemoglobin, iaitu bahan yang mengangkut oksigen dalam darah kita. Hemoglobin terdiri terutamanya daripada beberapa rantai protein yang dipanggil ‘rantai alpha’ dan ‘rantai beta’. Setiap molekul haemoglobin mengandungi dua rantai alpha dan dua rantai beta.
Setiap orang mempunyai empat gen yang menghasilkan rantai alpha, dan dua gen yang menghasilkan rantai beta. Penyakit Thalassaemia berpunca daripada perubahan pada gen yang membentuk rantai alpha dan beta ini. Hasil daripada perubahan ini, haemoglobin pesakit Thalassaemia tidak berfungsi dengan baik, dan menyebabkan pesakit kekurangan haemoglobin dan kelihatan pucat. Badan pesakit akan cuba menghasilkan darah merah berlebihan, dan seterusnya menyebabkan perubahan dan gejala tertentu.
Jenis-jenis Thalassaemia
Secara umumnya, terdapat dua jenis Thalassaemia, iaitu Alpha Thalassaemia, yang melibatkan rantai alpha yang tidak normal, dan Beta Thalassaemia, apabila terdapat perubahan pada rantai beta. Terdapat juga beberapa jenis Thalassaemia lain, yang agak jarang ditemui.
Bagi Alpha Thalassaemia, terdapat tiga jenis, iaitu:


  • Hb Bart’s, jenis yang paling teruk di mana keempat-empat rantai alpha adalah tidak normal. Bayi biasanya meninggal dalam kandungan, disebabkan kekurangan haemoglobin yang teruk.
  • Penyakit HbH, di mana tiga rantai alpha adalah tidak normal, dan satu rantai alpha normal. Pesakit mengalami kekurangan darah yang sederhana, dan ada yang memerlukan transfusi darah.
  • Alpha Thalassaemia Trait, di mana satu atau dua rantai alpha tidak normal. Keadaan ini biasanya tidak menyebabkan apa-apa tanda atau gejala, dan seseorang dengan keadaan ini tidak memerlukan rawatan.
  • Beta Thalassaemia Major, di mana kedua-dua rantai beta adalah tidak normal. Kebanyakan haemoglobin dalam badan tidak dapat berfungsi, dan pesakit mengalami kekurangan darah merah teruk, dan memerlukan rawatan sepanjang hayat.
  • Beta Thalassaemia Intermedia, di mana kedua-dua rantai beta tidak normal, tetapi berupaya menghasilkan haemoglobin yang berfungsi separa. Pesakit mengalami kekurangan darah yang sederhana, dan memerlukan pemantauan dan rawatan tertentu. Gejala yang dialami adalah kurang, berbanding dengan Beta Thalassaemia Major.
  • Beta Thalassaemia Trait, di mana salah satu rantai beta adalah tidak normal, dan satu lagi normal. Seseorang yang mengalami Trait biasanya sihat, tidak mengalami apa-apa tanda atau gejala, dan tidak memerlukan rawatan. Contohnya bintang Bollywood, Amitabh Bachchan, jaguh bola sepak Perancis, Zinedine Zidane, dan Pete Sampras, pemain tenis lagenda yang memenangi 14 pertandingan ‘Grand Slam’, kesemuanya mengalami Beta Thalassaemia Trait!
  • mendapat Beta Thalassaemia Major adalah 25%,
  • mendapat Beta Thalassaemia Trait adalah 50%
  • dan menjadi normal adalah 25%


Bagi Beta Thalassaemia, terdapat tiga jenis yang utama, iaitu:
Bagaimanakah Thalassaemia diwarisi?
Seseorang kanak-kanak mewarisi gen Thalassaemia daripada kedua-dua ibu bapanya. Contohnya, bagi Beta Thalassaemia, sekiranya kedua-dua ibu bapa merupakan pembawa (mempunyai satu gen Beta Thalassaemia), kemungkinan anak mereka:
Screen Shot 2013-11-25 at 1.12.02 PM

Semoga Allah permudahkan urusan ibu dan abi....aminnn....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan